Hva skjer etter bestilling? (Fiber i borettslag) | GlobalConnect
PrivatBedriftBorettslag

Hva skjer etter bestilling? (Fiber i borettslag)

Etblering av fiber i boligselskap

På denne siden kan du finne praktisk informasjon om utbyggingen av GlobalConnect fibernett i boligselskaper.

En leveranse av nye tjenester foregår i tre faser, hvor forskjellige aktiviteter gjennomføres. Under kan du lese mer om hver av disse.


Fase 1 – planlegginsfasen

I planleggingsfasen etableres en fremdriftsplan for prosjektet, hvor GlobalConnect sammen med involverte entreprenører kartlegger hvilke utvendige og innvendige prosesser som skal skje til hvilken tid. I tillegg legges alle nødvendige bestillinger av utstyr, godkjenninger eksternt og andre viktige elementer som må avklares før leveransen. På denne måten sikrer vi det beste installasjonsforløpet før vi setter i gang det fysiske arbeidet med leveransen.

Når leveransen er bekreftet, vil det sendes ut informasjon til boligselskapets styre og beboere. I forbindelse med dette åpnes det også for registrering. Under registreringen kan du lese mer om hvilke tjenester som er en del av den kollektive avtalen samt gjøre de tilvalgene som passer dine behov. Det er viktig at du som beboer registrerer deg før installasjonen, slik at vi får validert aktiveringen av tjenester i boenheten samt hvilke tjenester du skal ha.

Fase 2 – utbygging av fibernettet og forberedelser før installasjon

Når fibernettet bygges ut og inn til byggningen(e), blir det som regel etablert en fibernode på boligselskapets eiendom. Denne plasseres enten i byggets kjeller, i en felles garasje eller i et utendørsskap.

Fra denne fibernoden går alle individuelle fiberkoblinger ut til hver enkelt byggning/oppgang i boligselskapet. I forbindelse med etableringen av dette stamnettet vil det også forberedes for installasjon i boligene. Dette innebærer at vi gjør de nødvendige tekniske og praktiske forberedelsene utenfor din boenhet, slik at installasjonen kan gå effektivt i den siste fasen av leveransen.

Når det er klart for installasjon i din bolig, vil du få nærmere beskjed av ansvarlig entreprenør.


Fase 3 – individuell installasjon i boligene

I forkant av den individuelle installasjon i boligene vil entreprenøren avtale en dato og tid for når monteringen vil finne sted. Det er viktig at boligen din er klargjort før montøren kommer på besøk. Dette gjøres ved å rydde bort eller flytte ting som kan være til hinder for installasjonen. Hjemmesentralen trenger strømtilkobling og blir som oftes plassert ved boligens primære TV-uttak eller i direkte tilknytning til der fiberen kommer inn i boligen, med mindre annet er avtalt eller hensiktsmessig.

I hver bolig vil det installeres en topp moderne GlobalConnect hjemmesentral og det tilhørende trådløse utstyr som ble bestemt i den kollektive avtale. Avslutningsvis kvalitetssikrer entreprenøren at fiberlinjen er aktivert og at tjenesten fungerer slik den skal.

Det er ønskelig og anbefalt at eier selv er hjemme under installasjonen, så det kan gis direkte informasjon om de nye produktene og tjenesten. Dersom du mot formodning ikke har mulighet til å være hjemme den avtalte dagen, kan du enten stille boligen tilgjengelig via bekjente eller avtalte kontaktpunkter i styret. Om dette ikke lar seg gjøre er det selvsagt mulig å kontakte entreprenør for å bli enige om en annen dag for installasjon.

Dersom du har bestilt, eller ønsker å bestille tilleggspunkter til din bolig, avtales dette direkte med utførende entreprenør når de er der for å installere det ordinære utstyret. Det må påregnes at tilleggsbestillingene vil måtte utføres på et annet tidspunkt, da montøren ofte skal videre til naboen etter din installasjon.

Etter installasjonen er du aktiv på dine nye tjenester. Nedenfor har vi listet opp noen nyttige nettsider hvor du kan lese mer informasjon om utstyret, feilretting, mine sider og kundeservice.

Kundeservice
Guide
Feilretting
Mine Sider


Ofte stilte spørsmål

Hvor lang tid går det fra bekreftelse er sendt til utbygging starter?

Tidsperspektivet avgjøres etter størrelsen av boligselskapet, og hva som er avtalt i den signerte kontrakten. Dere skal til enhver tid være trygge på at dere er oppdatert med siste nytt om prosessen, da entreprenøren vil sende ut relevant informasjon til både beboere og styret.

Kan jeg bruke eksisterende internkabling til TV?

Ja, det kan brukes dersom det er en standard Ethernet kabel. Eksisterende coax kabel kan ikke brukes.

Hvor plasseres hjemmesentralen og Wi-Fi utstyr?

Den optimale og mest anvendte plasseringen er i nærheten av TV/TV-benk, og ellers i et teknisk skap hvis du har det.

Er det noe avbrudd på internettet under installasjonen?

Det kan være noen justeringer som må gjøres under installasjonen som i enkelte tilfeller kan føre til kort avbrudd på 30 til 90 minutter. Vi gjør alt vi kan for å holde disse avbruddene på et minimum. Dog er det viktig å vite at vi installerer før avtalen dere har i dag opphører, så dere ikke vil risikere å stå uten internettjenester unødig.

Kan TV brukes i et annet rom/sted?

For å kunne bruke TV via fiber i et annet rom er det avgjørende at det går ethernet-kable mellom den installerte fibersentralen og den gjeldende TV-dekoderen. Ved bruk av eventuelle trådløse løsninger kan ikke GlobalConnect eller TV-leverandør garantere for avspillingskvaliteten da andre faktorer kan påvirke dette*. *Vi anbefaler til enhver tid at man kabler internettet direkte i TV-en, eller kjøper en dekoder fra leverandør som kables.

Kan jeg installere flere Wifi aksesspunkter fra GlobalConnect hvis jeg har stor leilighet?

Ja. GlobalConnect tilbyr en MESH-pakke med 2 enheter som enten kan være inkludert i den kollektive avtale eller mulig å velge som en tilleggstjeneste. Dette kan bestilles direkte gjennom vår kundeservice på tlf. 38 99 01 00. MESH enhetene støtter WIFI 6, for best mulig trådløs hastighet.

Hvor lang oppsigelsestid er det på en eventuell oppgradering av hastighet?

Oppsigelsestiden er 1 mnd etter inneværende måned iht. norsk lovgivning*. * Bemerk at du kan ha bindingstid ved valg av kampanjetilbud.

Kan jeg bruke min egen router?

Ja, din egen router kan fint brukes. Det vil til enhver gjeldende tid være anbefalt å bruke vårt utstyr, så du også kan få god support ved behov. For veiledning for best mulig oppsett kan vår kundeservice kontaktes på tlf. 38 99 01 00.

Kan hjemmesentral settes i Bridge mode for egne løsninger?

Ja, dette er en mulighet. Bridge mode må aktiveres av kundeservice dersom du ønsker å ta funksjonen i bruk, og videre vil de informere deg om hva du skal gjøre. Kundeservice kan nås på tlf. 38 99 01 00

Kan vi bruke den MESH løsningen vi allerede har med utstyret deres?

Man kan enkelt koble til sitt eget utstyr hvis man ønsker det. Vår anbefaling vil likevel alltid være at du benytter deg av det utstyret du får utlevert av Global Connect, hvilket sikrer deg at du som kunde får den best mulige kundestøtte.

Må jeg ha kabel til TV dekoder eller kan den brukes med trådløs tilkobling?

Begge alternativene er mulig, med forbehold om at produktet tillater det. Vår anbefaling er alltid å bruke kabel der det er mulig, for den beste brukeropplevelsen.

Hvordan kontakter jeg kundeservice hos GlobalConnect?

Du kan kontakte vårt kundesenter enten via kontaktskjema, chat eller telefon: 38 99 01 00. Besøk https://www.globalconnect.no/privat/kundeservice for konkrete detaljer.

Er det mulig å endre tidspunkt for fiberinstallasjon hos meg hvis avtalt tid ikke passer likevel?

Ja. Når hver beboer får tildelt informasjon om installasjon fra utførende entreprenørselskap vil det også være utdelt et kontaktpunkt for spørsmål og endring av tidspunkt.

Hva skjer hvis jeg ikke er hjemme under installasjonen?

Det er ønskelig at du som eier selv er hjemme under installasjon, men hvis dette ikke er mulig bes du ha boligen disponibel via andre i oppsatt tidsrom. Dersom ingen av delene er mulig, kan du endre tidspunkt.

Har GlobalConnect «Mine sider» for administrasjon av abonnementet mitt?

Min Side finner du på vår hjemmeside www.globalconnect.no/privat/. Her kan du lese en fullstendig oversikt over ditt kundeforhold, på alt fra boligselskapets kollektive produkter, faktura, til mulighet for oppgradering og ekstra tilvalg – avhengig av den kollektive avtalen som er inngått.

Finner du ikke svar på det du lurer på?

Kontakt oss på chat eller se svar på ofte stilte spørsmål

2023-09-28