Millum

Millum

Millum og GlobalConnect har inngått en ny, utvidet avtale om levering av fiberbasert internett og datasenter-tjenester til Millums 14 000 brukere i Norge, Sverige og Danmark. Millum har vært kunde av GlobalConnect siden 2012, og utvidelsen omfatter primært datasenter-tjenester.

Millum er et norsk teknologiselskap som utvikler og drifter e-handelsløsninger for alle aktører i verdikjeden. Selskapet leverer alt fra webbaserte innkjøpsløsninger for de store innkjøpskjedene til e-handelsløsninger for den enkelte leverandør, samt mange ulike tjenester som binder det hele sammen. De har etablert seg som en ledende aktør for storhusholdningsbransjen i Norden.

Tidligere driftet Millum sin serverpark i egne lokaler med fiberlinjer fra GlobalConnect. Dette var en løsning som fungerte godt, men med større krav fra både kunder, og til seg selv når det gjelder sikkerhet, stabilitet og kontinuitet, så Millum behovet for oppgradering av både infrastruktur og hardware.

Etter en grundig gjennomgang av markedet falt derfor Millums valg på GlobalConnect, der hensynet til stabil oppetid var avgjørende. Det var også behov for oppgradering av utstyr. Løsningen ble derfor å flytte hele den nye serverparken til GlobalConnects datasenter. Samtidig vil avtalen legge til rette for akselerert tempo for innovasjon og høy grad av sikkerhet i kombinasjon med fleksibilitet og skalerbarhet. Dermed kan Millum fokusere på sin kjernevirksomhet og være trygge på at GlobalConnect tar seg av brannsikring, kjøling, redundant strøm, samt overvåkning og adgangskrontroll.

«Sikker og rask internettforbindelse og en solid lagringstjeneste er en forutsetning for at vi skal nå våre strategiske mål. Vi er avhengig av en samarbeidspartner som kan bidra til at vi raskt kan komme ut til markedet med nye, fremtidsrettede løsninger. GlobalConnects datasenter og backuplinjer sikrer våre kunder en oppetid 24/7», sier Dag Hesmyr, utviklingssjef i Millum.

«Vi er glade for at vi har fått fornyet tillit fra Millum og at de nå også utvider samarbeidet med oss. Millum har hatt en imponerende vekst, og leverer tjenester som blir stadig viktigere i vårt samfunn. Med denne avtalen har Millum alle muligheter til å realisere nye og innovative tjenester», sier Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect.

Med hjelp fra GlobalConnect har Millum etablert tre lokasjoner for sine tjenester. Dette inkluderer egne lokaler på Fornebu hvor ansatte holder til, datasenter hos GlobalConnect i Oslo, hvor hele Millums serverpark og alt av hardware og backupløsninger er, samt et Disaster Recovery Site på Hamar. Sistenevnte har planlagt full drift fra tredje kvartal 2020. GlobalConnects infrastruktur og teknologi benyttes for å koble alle tre lokasjoner sammen med automatisk failover av fibertjenester.

«Vi syntes løsningen fungerer svært godt og har ikke hatt noen utfordringer til nå. Det er en spennende utvikling å være en del av og vi gleder oss til vår tredje lokasjon er 100 % oppe og kjører, samt videre samarbeid med GlobalConnect» sier Lars Erik Petersen, Driftansvarlig i Millum.

Tjenestene leveres i samarbeid med GlobalConnects partner blinQ, som er spesialister på infrastruktur, skytjenester og utvikling. Med konseptet Datacenter 2.0, bidrar blinQ til leveransen og sikrer at Millum får en moderne og fremtidssikker datasenter plattform, hvor robusthet, ytelse/kapasitet, forvaltning og fleksibilitet er ivaretatt.