Slik lykkes dere med hjemmekontoret

Hold forretningen i gang når de ansatte er på hjemmekontor

Når du og dine ansatte ikke sitter fysisk sammen, kan det være til stor hjelp at alle har tilgang til effektive digitale samarbeidsverktøy som forenkler kontakten med både kunder og kollegaer. Du som bedriftseier bør vurdere flere løsninger for å opprettholde et tett og godt samarbeid slik at forretningen holdes i gang, selv om dine ansatte sitter forskjellige steder.

1. Benytt digitale samarbeidsverktøy

Når du og dine ansatte ikke sitter fysisk sammen, vil det være til stor hjelp at alle har tilgang til effektive digitale samarbeidsverktøy som forenkler kontakten med både kunder og kollegaer.

  • Gjennomfør team-møter og én-til-én-møter med medarbeidere og kunder via videokonferanse
  • En plattform for fildeling gir alle enkel tilgang til samme dokumenter og informasjon
  • Bruk chat til raske status-oppdateringer og enkel én-til-én-kommunikasjon

Dette kan du gjøre

  • Skaff en samarbeidsplattform der dere kan dele dokumenter, gjennomføre videomøter og chatte, for eksempel Microsoft Teams eller Cisco Webex.

2. Arbeid effektivt på hjemmekontoret

Å arbeide hjemmefra er en annerledes hverdag for de fleste – og kan være vanskelig å håndtere for noen. Her er noen ting du som leder bør vurdere for å holde produktiviteten oppe hos de ansatte:

  • Établer jevnlige statusmøter med dine medarbeidere
  • Utarbeid felles kjøreregler for hjemmekontor, slik at alle vet hva som forventes av dem
  • Hold en åpen dialog rundt hvordan du best kan tilrettelegge for de ansatte

Dette kan du gjøre

  • Skap de beste forutsetningene for å lykkes med hjemmekontoret. Lenger ned på siden finner du våre beste tips til å lykkes med hjemmekontoret – del dem gjerne med dine ansatte.

3. Sørg for en sterk og sikker digital infrastruktur

Når mange ansatte arbeider hjemmefra, stiller det større krav til kapasitet og sikkerhet i nettverket. Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har behov for hjelp eller veiledning. Våre dyktige rådgivere kan besvare spørsmål som:

  • Er nettverket sikkert nok, når mange kobler på hjemmefra?
  • Har vi båndbredde til å håndtere økte datamengder?
  • Kan nettverket håndtere flere samtidige videomøter?

Ring til oss på 08150 eller fyll ut kontaktskjemaet under så hjelper vi deg å finne de beste løsningene for nettopp din virksomhet.

Gode råd når du arbeider hjemmefra

Når du møter opp på kontoret sammen med dine kollegaer, får du strukturen på kjøpet. Formelle og uformelle møter og samtaler bidrar til å styre arbeidsdagen, skape nye idéer og løse de problemer som oppstår underveis. Her får du våre beste tips til hvordan du får hjemmearbeidet til å fungere godt.

  • Innarbeid rutiner for (arbeids)dagen

    • Start dagen til vanlig tid. Så kan dine kollegaer regne med deg – og du med dem.
    • Husk lunsjpausen og kanskje en rask gåtur som gir ny energi.
    • Hold kontakten med kollegaene. Små uformelle samtaler avklares via chat og telefon.
  • Sørg for en egnet arbeidsplass

    • Innred en kontorplass. En god stol og riktig sittestilling er viktig.
    • Ekstra skjerm, mus og tastatur hvis du er vant til det. En laptop er ikke god til alt.
    • Hjemmekontor eller kjøkkenbord? Innred et rom til hjemmekontor, hvis det er mulig.
  • Unngå forstyrrelser

    • Skru av TV-en. Den forstyrrer – og du kan jo allikevel streame det meste senere.
    • Kommunisér dine arbeidstider til familie og venner. Så vet alle når du har fri.
    • Vent med klesvasken. Oppretthold et klart skille mellom arbeidstid og fritid.