Spørsmålet er ikke fysisk eller digital butikk - det er hvordan du styrker den fysiske digitalt.

Globalisering og e-handel gjør at den fysiske butikken må konkurrere med en endret kjøpsatferd. Samtidig betyr digital teknologi helt nye muligheter også for den fysiske butikken. 

Amazon Go er et av de mer dokumenterte eksemplene på et digitalt butikkonsept. For å komme inn i butikken skanner du en app. Kameraer i taket registrerer hvilke varer du henter. Når du er ferdig med å handle, går du rett ut av butikken – uten å måtte stå i kø eller til og med bruke kort eller kontanter. Kostnaden for kjøpene dine trekkes automatisk fra kontoen du har knyttet til appen. Konseptet ble først rullet ut ved Amazons hovedkvarter i Seattle, men har i 2022 kommet til 28 lokasjoner i Seattle, Los Angeles, San Francisco, Chicago og New York.

 

Hva er butikklokalene til?

Eksemplet med Amazon Go viser hvilke muligheter det er med den digitale butikken. Men først må den digitale infrastrukturen på plass. Frode André Svendsen er salgssjef i GlobalConnect. Han møter daglig detaljhandelsbedrifter som sliter med disse utfordringene.

– IT-infrastrukturen er grunnlaget du lager din digitale strategi på. Hvordan den strategien ser ut vil variere sterkt. Amazon Go handler om å gjøre hverdagshandelen så enkel som mulig. Ingen køer, ingen håndtering av betalingsmidler. I en butikk med fokus på kvalitetsmerker kan det i stedet være et vinnende konsept å la leverandørene dine skape sterke, interaktive opplevelser, for eksempel gjennom VR. Et eksempel er den franske sportskjeden Decathlon. De har et enormt utvalg, inkludert 200 forskjellige utetelt. De har fått disse skannet slik at du kan krype inn i dem i VR. Kundene kan dermed prøve ut alle de 200 teltene på et tre ganger tre meters areal. Ta det området ganger to hundre og du får det de ville ha trengt for å gjøre det samme fysisk, sier Svendsen.

 

Databasert butikkdesign.

Et annet aspekt ved den digitaliserte butikken innebærer måling og aggregering av data om kundeatferd. Den kan brukes til å optimalisere for eksempel hylleplassering og prissetting. Skal ringspillet koste 199 kroner eller 259 kroner? Skal de stå ved kassene eller ved hagelekene? En digitalisert butikkjede kan produsere faktabaserte og presise svar på denne typen spørsmål, og designe butikkene deretter.

– En digitalisert butikkjede utnytter muligheten til å være dynamisk og fleksibel som IT betyr. Det er en lavpriskjede som har koblet sitt digitale prismerkesystem til internett for alltid å kunne tilby den laveste prisen. Hvis systemet finner en lavere pris på en vare på nett, senkes prisen automatisk. Få butikkjeder tør å vise den slags mot i dag. De som gjør det får derfor en åpenbar fordel, påpeker Svendsen.

 

Identifisere lavthengende frukter.

Heller enn den fysiske butikkens død skjer det med andre ord en fornyelse av butikker. De samme teknologiske mulighetene som utfordrer den tradisjonelle butikken, legger forholdene til rette for en ny type butikk hvor den fysiske beliggenheten integreres med digitale løsninger.

– Da vil en god og konstant tilgang på nettkapasitet i alle butikker være like opplagt som at alle hyllene i butikken er godt opplyst. Ingen vil kunne akseptere for treg tilkobling eller lengre driftsforstyrrelser, sier Svendsen.

For butikker som sloss mot reduserte marginer og prispriss kan det virke som en stor og uberettiget investering å oppgradere den digitale infrastrukturen. Kostnaden og kompleksiteten øker, men hva skal den brukes til? Samtidig kan du ikke gå tilbake inn i fremtiden.

– I våre dager er det en større risiko å stå stille enn å eventuelt satse feil. Du trenger ikke ha den perfekte, strategiske visjonen på plass fra starten. Start i liten skala med å teste og utvikle nye tekniske løsninger i en eller et par butikker. Plukk den lavest hengende frukten først, det vil si de ideene du tror mest på og som samtidig er relativt enkle å gjennomføre. Da har du startet den digitale butikkreisen som igjen vil resultere i den perfekte strategien – bare for deg, avslutter Svendsen.

Med SmartConnect fra GlobalConnect får du en fremtidssikret løsning som du kan vokse med. Med alt på ett sted, med ett kontaktpunkt og markedsledende kundeservice og support er du sikret at nettet alltid fungerer. SmartConnect er nettverk som en tjeneste, med minimale krav til investeringer. Du trenger ikke investere en krone i routere, switcher og aksesspunkter – alt er den del av den faste månedsprisen.

“I våre dager er det en større risiko å stå stille enn å eventuelt satse feil. Du trenger ikke ha den perfekte, strategiske visjonen på plass fra starten. Start i liten skala med å teste og utvikle nye tekniske løsninger i en eller et par butikker. Plukk den lavest hengende frukten først, det vil si de ideene du tror mest på og som samtidig er relativt enkle å gjennomføre. Da har du startet den digitale butikkreisen som igjen vil resultere i den perfekte strategien – bare for deg”

– Frode André Svendsen, salgssjef storkunder i GlobalConnect

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å nå fremtidens kunder?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt med deg.

Kan din bedrift få fiber?

Fiber er markedets raskeste internettforbindelse. Sjekk om din bedrift også kan få alle fordelene med lynrask fiber.