Gen Z stiller nye krav til digital infrastruktur

Etter «Millennials» kommer Gen-Z. I år regnes det at 2,5 milliarder mennesker tilhører denne generasjonen, som gjør den til den største generasjonen av konsumenter noensinne. 

Er butikkdød i vente når onlinegenerasjonen sine behov styrer markedet? Neppe. Men forhandlernes digitale infrastruktur blir avgjørende for å lykkes. 

 

For alle som er født mellom 1995 og 2010 har verden alltid vært påkoblet. Egne verdier er viktige og engasjement for miljø og likeverd er åpenbart. Slike spørsmål må alle virksomheter inkludere i deres strategi for å nå generasjonen som har vokst opp med å håndtere informasjon i en rekke kanaler siden barndommen. I tillegg til å konsumere seg selv, påvirker de også foreldrene i deres valg. Dette gjør dem til en attraktiv målgruppe, ikke bare i fremtiden, men akkurat nå. 

For forhandlere er det en utfordring å møte behovene til denne generasjonen. 

Ettersom de har vokst opp med en skjerm hvor alt er tilgjengelig 24/7, stiller de krav deretter. Det holder ikke for en 20-åring å komme inn i en butikk, se et par fine sko og så få beskjed om at størrelsen ikke er tilgjengelig. 

For å lykkes med å nå denne generasjonen må du møte forventningene basert på at alt er tilgjengelig overalt og tilby en sømløs opplevelse mellom fysiske og digitale kanaler. Det vil være avgjørende for å overleve. 

 

Den fysiske butikkens nye rolle 

Den fysiske butikken vil leve videre. Ifølge en undersøkelse utført av amerikanske Epsilon foretrekker gen-Z den fysiske butikken, i motsetning til Millennials, som foretrekker å handle på nett. Generasjon Z verdsetter sosial interaksjon og ønsker å komme seg ut og føle og presse på det de kjøper. Fremtidens suksessrike butikk vil imidlertid ikke se ut som i dag. Og den tekniske infrastrukturen må endres fundamentalt for å møte forventningene til forbrukerne formet av digitalisering. 

Spørsmålet er hvordan man bruker teknologi for å møte forventningene til de som tilhører generasjon Z om hva en virksomhet skal være? 

 

Rett tilbud til rett tidspunkt 

Det er flere måter å gjøre kjøpet til en sømløs opplevelse mellom fysisk og online. Et eksempel er beacons som en utvidet funksjon av WiFi. Det er en liten boks som monteres for eksempel ved inngangen til en butikk, og har ekstremt lang batterilevetid – alt fra noen måneder til fem år, avhengig av bruksområde. Beacons gjør det mulig gjennom Bluetooth-teknologi å for eksempel pushe tilbud direkte til kundens telefon når hen nærmer seg inngangen. Det er også mulig å montere beacons ved siden av varer slik at når kunden nærmer seg får hen informasjon om pris, tilbud og tilgjengelige størrelser. De gjør det også mulig for kunden, så fort hen trer innenfor døren, å motta for eksempel et skreddersydd tilbud på mobilen, basert på tidligere kjøpshistorikk i både digitale og fysiske butikker, og beskrivelse til hvor varene er i butikken. 

 

Fokus på opplevelsen 

For å kunne gi forbrukeren riktig informasjon i sanntid, kreves det også riktig teknisk struktur for lagerbalanse. GlobalConnect kobler for tiden sammen alle de svenske Stadium-butikkene og varehus med RFID-teknologi. RFID (Radio Frequency Identification) er en teknologi som gjør at nesten alle objekter kan identifiseres trådløst via radiobølger. Ved å merke varene på ditt lager vet systemet til enhver tid hvilke størrelser som er tilgjengelige og hvilke som er i ferd med å gå tom. Men fremfor alt er det mulig å lokalisere varen raskt med håndskannere. Det frigjør verdifull tid for selgere som ikke trenger å forholde seg til logistikk og søk etter varer, men som i stedet kan vie seg til den sosiale interaksjonen som Gen Z verdsetter i handleopplevelsen. 

Finnes ikke størrelsen i butikken? Da kan du bestille den med noen få knappetrykk og kunden får den levert på døren i løpet av en dag eller to. På den måten lever du opp til de høye kravene til en rastløs generasjon. 

En digital infrastruktur er avgjørende for suksess. Her trenger du som forhandler den rette partneren. En fleksibel partner som kan ivareta kundens behov og bygge den digitale infrastrukturen i tett samarbeid. 

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe din butikk å nå fremtidens kunder?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt med deg.

Kan din bedrift få fiber?

Fiber er markedets raskeste internettforbindelse. Sjekk om din bedrift også kan få alle fordelene med lynrask fiber.